----- Zanim zaczniesz latać na VATSIM -----


     VATSIM to nie jest zwyczajna gra. Tu się nie strzela, nie niszczy przeciwnika, nie zdobywa punktów. Chodzi o to, aby JAK NAJWIERNIEJ SYMULOWAĆ LOTNICTWO. Od uczestników wymagana jest więc pewna wiedza i umiejętności. Nie łącz się z siecią, jeżeli jest to Twój pierwszy lot w życiu. Nie poradzisz sobie i będziesz przeszkadzał innym. Zamiast tego poćwicz offline. Jeżeli uważasz, że jesteś gotowy do pierwszego lot online, przeczytaj uważnie poniższe uwagi. Nie stosowanie się do tych zasad może przysporzyć wielu kłopotów zarówno Tobie, jak i innym osobom korzystającym z VATSIM.

    1. Przed pierwszym lotem SPRAWDŹ, CZY JUŻ POTRAFISZ:
    • bezpiecznie wystartować i wylądować
    • utrzymywać określoną wysokość
    • kołować po drogach kołowania bez zjeżdżania z nich, zatrzymać samolot we wskazanym miejscu
    • wykonać podejście ILS
    • lecieć we wskazanym kierunku (hdg)
    • lecieć w kierunku wskazanej pomocy nawigacyjnej (VOR lub NDB) Jeżeli nie - poćwicz jeszcze offline.
    2. Zanim połączysz się z VATSIM, NAUCZ SIĘ OBSŁUGI PROGRAMU SQUAWKBOX. Musisz potrafić:
    • wypełnić i wysłać plan lotu
    • wysłać wiadomość tekstową na kanale ATC (nawet, jak zamierzasz korzystać głównie z komunikacji voice przez Roger Wilco)
    • wysłać wiadomość prywatną (chat) do kontrolera (tak, aby nie widzieli jej inni piloci)
    • ściągnąć informację ATIS dowolnego kontrolera
    • przełączać się na nowe kanały RW (jeżeli używasz komunikacji voice)
    3. Przed pierwszym lotem musisz OPANOWAĆ PODSTAWOWE POJĘCIA LOTNICZE. Musisz wiedzieć, co to jest:
    • lot VFR i IFR
    • zgoda na lot wysokość i poziom lotu, QNH
    • VOR, NDB, intersection,ILS
    • transponder (squawk)
    4. W czasie pierwszego lotu możesz używać frazeologii lotniczej polskiej lub angielskiej. Niezależnie jednak, w jakim języku, i czy używając komunikacji text czy voice, MUSISZ POTRAFIĆ:
    • poprosić o zgodę na lot
    • powtórzyć uzyskaną zgodę
    • poprosić o zgodę na wypychanie, uruchamianie silników, kołowanie
    5. Generalna zasada lotów online: NIC BEZ ZGODY KONTROLERA LOTÓW. Nie wolno Ci ruszyć samolotu z miejsca postoju, kołować, wjechać na pas, startować, lecieć ani lądować bez zgody kontrolera. Zgody wymaga każda zmiana kursu lub wysokości (chyba, że wykonujesz standardowe podejście lub odejście i postępujesz zgodnie z instrukcjami). Przed każdym lotem, jeszcze na ziemi, przed uruchomieniem silników, musisz otrzymać od kontrolera ZGODĘ NA LOT.

    6. Zaczynaj swój lot zawsze od USTAWIENIA SAMOLOTU NA ODPOWIEDNIM STANOWISKU NA LOTNISKU. Zrób to jeszcze przed połączeniem się z VATSIM. Nigdy nie łącz się z siecią, gdy jesteś na drodze kołowania albo na pasie – może okazać się, że właśnie po tej drodze czy pasie porusza się inny samolot i spowodujesz zderzenie. Nigdy nie używaj trybu SLEW gdy jesteś połączony z siecią.

    7. Po otrzymaniu instrukcji od kontrolera POWTÓRZ JĄ , aby wiedział, że zrozumiałeś. Jeżeli nie rozumiesz – NIE POWTARZAJ BEZMYŚLNIE, ale poproś kontrolera o wytłumaczenie. Uwaga ! Używaj w tym celu prywatnej komunikacji tekstowej (.msg), aby nie zajmować częstotliwości przeznaczonej do kontroli i w ten sposób nie przeszkadzać innym.

    8. BĄDŹ CIERPLIWY. Kontroler może mieć duży ruch, być może instrukcje czy odpowiedź od niego otrzymasz dopiero po kilku minutach. NIGDY NIE POGANIAJ KONTROLERA, a jeżeli przez co najmniej 5 min. nie masz odpowiedzi, grzecznie powtórz pytanie. Pamiętaj, że kontroler chętnie Ci pomoże, ale tylko jeżeli ma chwile wolną. Jego podstawowym zadaniem jest kontrolowanie i zapewnianie bezpiecznego lotu – a nie nauka nowicjuszy, którą prowadzi tylko, jeżeli ma czas.

    9. PRZYGOTUJ SIĘ DO LOTU. Ściągnij z internetu odpowiednie mapy lotnisk, zapoznaj się z układem pasów i dróg kołowania. Zaplanuj trasę, wypisz sobie częstotliwości pomocy nawigacyjnych.

    10. Wybieraj na pierwsze loty LOTNISKA I TRASY MAŁO UCZĘSZCZANE. Unikaj raczej lotniska Warszawa-Okęcie. Idealnie na pierwsze loty nadają się na przykład trasy Kraków-Katowice, Wrocław-Poznań czy Szczecin-Gdańsk. Nigdy nie wykonuj pierwszych lotów w czasie oficjalnie ogłoszonych imprez i zlotów – wtedy kontrolerzy ze względu na ruch nie będą mieli czasu Ci pomóc. Odradzamy też wykonywanie pierwszych lotów za granicę.


DALEJ -->