----- HOLDING -----

Holding jest używane przez kontrolerów dla zachowania odpowiedniej:
  • separacji
  • przepływy ruchu
  • zmniejszenia poziomu lotu
  • utworzenia okna startowego na lotnisku do którego lecimy (liczba przylotów jest czasem tak duża, by umożliwić starty trzeba układać samolotu w "fale" między którymi właśnie odbywać się będą starty)
  • inne


1. Wykonywanie Holding-u

Manewr polega na eliptycznym krążeniu względem określonego punktu w przestrzeni. Wyróżnia się 2 podstawowe "typy" Holdingów:

  • standard -jeśli kontroler nie zaznaczy w komendzie "non standard"zawsze będziemy mieli do czynienia ze standardowym Holdingiem. Pojęcie standard oznacza krążenie w prawą stronę po minięciu pomocy nawigacyjnej (na rysunku stacja VOR)

  • non standard -oznacza krążenie w lewą stronę po minięciu pomocy nawigacyjnej (na rysunku stacja VOR)

Ogólne zasady:
  • wszystkie zakręty w czasie holdingu powinny być wykonywane z kontem przechylenia 25 stopni lub z prędkością 3 stopnie /sekundę, gdy zapewnia ona mniejsze przechylenie
  • prędkości oczekiwania
  • Poziomy
    Warunki normalne
    Warunki Turbulencji
    do 14000ft
    do FL140
    230kt
    170kt - tylko dla statków kategorii A i B
    280kt - tylko gdy organ kontroli ruchu lotniczego wyda zezwolenie
    170kt - tylko dla statków kategorii A i B
    14000ft - 20000ft włącznie
    FL140 - FL200 włącznie
    240 kt
    280kt dla holdingów związanych ze strukturą dróg oczekiwania
    280kt lub 0,8Macha - zależnie co jest mniejsze
    powyżej 20000ft - 34000 włącznie
    powyżej FL200 - FL340 włącznie
    265kt
    280 o ile holding związany jest ze strukturą dróg oczekiwania
    280kt lub 0,8Macha - zależnie co jest mniejsze
    powyżej 34000ft
    powyżej FL340
    0,83 Macha 0,83Macha

  • W warunkach bezwietrznych czas odcinka "LEG" (odcinka odlotu) nie powinien przekraczać:
    - 1 minuty na wysokości 14000ft (Fl140) lub niżej
    - 1,5 minuty na wysokości powyżej 14000ft (FL140)
    Gdy dostępne jest DME, długość "LEG" (odcinka odlotu) można określi długością
  • Opuszczenie toru oczekiwania: gdy w wydanym zezwoleniu otrzymano czas odlotu z Holdingu, pilot powinien poprawić swój tor lotu tak by opuścić holding o nakazanym czasie


2 - Procedury wejścia w krążenie:

Jest to manewr wprowadzający samolot w krążenie. Są 3 procedury rozpoczynania, zależne od sektora z nad którego nadlecimy



Każdemu z 3 sektorów przypisane są 3 różne procedury wejścia w holding:
  1. wejście z sektora I "Direct Entry"
    • lecąc zadanym kursem pilot dolatuje do nadajnika i mijając go rozpoczyna krążenie, w przypadku nadlecenia z kursu bliskiemu odchyleniu 110 stopni od osi Holdingu ( lewy górny róg w przedstawionym tu rysunku)), pilot może wykonać manewr wejścia w holding nie przecinając stacji nadawczej-przed nadajnikiem
  2. - wejście z sektora II "Paralell entry"
    • po minięciu nadajnika pilot wchodzi na kurs odlotu i otrzymuje ten kurs przez odpowiedni okres czasu (patrz zasady ogólne)
    • Zakręcacie do wewnątrz elipsy i ustawiacie samolot na kursie do nadajnika VOR.
    • Mijając nadajnik rozpoczynacie krążenie
  3. - wejście z sektora III "Offset entry"
    • Po przeleceniu nad nadajnikiem wykonujemy zakręt do "wewnątrz"elipsy Holdingu na kąt drogi równy 30 stopni do drogi dolotowej do nadajnika
    • wykonujecie odlot na odpowiednia odległość (jeśli odległość jest ograniczona) lub na odpowiedni czas - patrz ogólne zasady (jeśli przestrzeganie czasu jest określone)
    • wykonujecie zakręt w stronę drogi dolotu do nadajnika
    • po minięciu nadajnika rozpoczynacie krążenie

    3 - rozpoczęcie krążenia

    Pełną komenda rozpoczęcia holdingu buduje się korzystając z zasady FLIRT:

    • F - fix, punkt nawigacyjny
    • L - Level, wysokość
    • I - Inbound track, kurs dolotowy
    • R - Right Left turn, prawy lewy zakręt
    • T - TIme of outbound, czas drogi odlotu "LEG"

    Poniżej przykładowa komenda wejścia w Holding:

      ATC:SP-XXX enter holding pattern over LDZ VOR, at FL 190, inbound track 090, right turns, LEG 2 minutes"
      lub
      ATC: SP-XXX enter standard holding pattern over LDZ VOR, at FL190, Inbound Radial 090 leg 2 minute
      pilot odpowiadając mówi:
      SP-XXX: holding pattern over LDZ VOR, at FL 190, inbound track 090, right turns, LEG 2 minutes
      i analogicznie odpowiedż na drugie polecenie
      SP-XXX:standard holding pattern over LDZ VOR, at FL190, inbound radial 090 , leg 2 minute

    ---opis komendy---

    .. over LDZ... . Krążenie nad nadajnikiem LDZ VOR
    ...at FL190... - wejście w holding na wysokości FL190 i utrzymanie jej w czasie krążenia
    ...inbound radial (track) 090 ...:Inbound radial-oznacza "do" nadajnika VOR, Outbound radial-oznacza "od" nadajnika VOR. Inbound Radial 090 oznacza że mamy lecieć do nadajnika po radialu 090 - kurs magnetyczny wynosić będzie 270 stopni
    "...leg 1 minute" oznacza że między nawrotami, "leg" (droga odlotu) należy lecieć 1 minutę (Jeśli stacja posiada DME - długość drogi odlotu może byc określona odległością zamiast czasem)